Spacer
Spacer
Alle opgaver
opgaver håndværker
opgaver håndværker
opgaver håndværker

opgaver håndværker
opgaver håndværker
opgaver håndværker
opgaver håndværker
Spacer

Tips & tricks

Når du skal oprette en ny opgave
Ved oprettelse af en ny opgave, bør du prøve at beskrive den så udførligt som muligt. Tænk på hvilke oplysninger, der er vigtige for at en håndværker kan give en fornuftig vurdering af pris – både for arbejdstimer og materiale, hvis du ønsker pris med materiale.

Det er muligt at uploade billeder og dokumenter til din opgave. Tag gerne billeder af den nuværende situation, hvis det kan hjælpe til forståelsen af opgavens karakter og omfang. Hvis du har billeder af hvordan du ønsker at den færdige løsning skal være, er det også godt at vedlægge disse. Udover billeder, kan du uploade Word-dokumenter, Excel-regneark, PDF-dokumenter og tekst-filer. Her kan du skrive alt det, som ikke kan være i den normale opgavebeskrivelse. Det kan fx være materialeberegning i Excel, tabel-opstilling af opgavens underopgaver i et Word-dokument eller en arkitekts eller ingeniørs analyse af opgaven i et PDF-dokument.

Husk at jo mere præcist og detaljeret du beskriver din opgave, jo større er håndværkernes mulighed for at give et kvalificeret bud – derved undgår du ubehagelige overraskelser i form af ekstraomkostninger eller misforståelser senere!
Når du har fundet din håndværker
Når du har modtaget et bud på din opgave, som du ønsker at acceptere, kan du vælge det som det vindende bud i systemet. Herefter bliver opgaven lukket for bud fra andre håndværkere. Dette kan du gøre både før og efter budperioden er slut.

Når du vælger det vindende bud, modtager du en e-mail med kontaktoplysninger til håndværkeren, og håndværkeren modtager samtidig en e-mail med dine kontaktoplysninger. Håndværkeren vil sandsynligvis rette henvendelse til dig indenfor få dage, for at få de nærmere detaljer aftalt. Du kan også selv kontakte håndværkeren..

Herefter kan de nærmere detaljer i aftalen sættes på plads, og I kan koordinere hvordan i hurtigst og nemmest kommer i gang med at udføre opgaven. Et godt udgangspunkt for en fair og klar aftale er standardaftalen ”Almindelige betingelser for aftaler om byggearbejder for forbrugere” fra Erhvervs- og Byggestyrelsen, som du kan downloade her.
Når opgaven er udført
Når opgaven er udført (eller afsluttet uden at være udført), er det meget vigtigt at du afgiver din bedømmelse af håndværkeren. Dette hjælper andre med at vælge den rigtige (eller undgå den forkerte!) håndværker, næste gang de skal have udført en opgave. Hvis opgaven ikke er blevet udført, kan du også vælge dette under afgivelse af bedømmelse – i så fald vil opgaven igen blive åbnet for bud med den samme løbetid, som du valgte første gang du oprettede den. Hvis du ikke ønsker at genåbne opgaven for bud, skal du gøre den inaktiv i listen over dine opgaver, som du kan se når du er logget ind.

Du vil automatisk modtage en e-mail med et link til at afgive bedømmelse. Du kan også afgive bedømmelse ved at følge det link, som står under opgaven i listen over dine opgaver, når du er logget ind på Fixxes.
For håndværkere – når du skal byde
Som registreret håndværker på Fixxes, kan du byde på alle de jobs, som du finder interessante. Du skal dog være sikker på at du rent faktisk kan løse den opgave du byder på – for tilbuddet er altså bindende! Se på placeringen og startdatoen for opgaven, og vurder omfanget ud fra beskrivelsen og vedhæftede filer og billeder. Dette burde kunne give dig nok informationer til at vurdere om du kan påtage dig opgaven eller ej.

Herefter kommer prisen, som du byder ind med. Prisen du afgiver, er som udgangspunkt bindende. Selvfølgelig kan der forekomme nye krav, ændrede specifikationer, og andet, som gør at prisen må ændres, men dette skal aftales undervejs i forløbet imellem håndværker og opgaveudbyder.

Hvis du mangler flere informationer til opgaven, end der umiddelbart er givet, for at give en pris, kan du spørge udbyderen af opgaven direkte fra opgavevisningen. De spørgsmål du stiller til opgaveudbyderen, samt svarene hertil, vil kun være synlige for dig og opgaveudbyderen. Opgaveudbyderen kan også vælge at skrive kommentarer til opgaven, som vil være synlige for alle. Du kan se hvilke beskeder er private, og hvilke der er offentlige ud fra ikonerne ved siden af opgaverne.
For håndværkere – når du har vundet opgaven
Når en opgave er fuldført, er det vigtigt at du som håndværker, får bedømmelse af brugeren, som har oprettet opgaven. Gode bedømmelser, fra bruger til bruger, er et grundelement i brugen af Fixxes, og derfor vil du som håndværker gerne opfordre brugeren til at afgive en bedømmelse af dig som håndværker. Når opgaven er fuldført, får brugeren automatisk e-mails med link til afgivelse af bedømmelse, men hvis brugeren glemmer dette, kan du også selv skrive en e-mail til kunden og spørge efter en bedømmelse.

Når der er afgivet en bedømmelse, får du altid muligheden for at svare på den. Du vil automatisk få en e-mail når du har fået din bedømmelse. I denne e-mail vil der være et link, som fører dig til en side, hvor du kan skrive et svar. Det kan både være svar på en negativ bedømmelse, eller yderligere kommentarer, som kan hjælpe andre med at forstå en bedømmelse. Dit svar vil altid stå ved siden af din bedømmelse på din profilside.

Alle opgaver du har budt på, vil fremgå på din oversigtsside, når du er logget ind, under ”Opgaver jeg har budt på”.
Hvis der opstår problemer
Aftalen om udførelse af opgaven indgås imellem kunden og håndværkeren, og Fixxes’ rolle er udelukkende at skabe kontakten imellem de to parter. Derfor kan Fixxes ikke hjælpe ved aftalebrud, manglende eller mangelfuldt udførelse af arbejdet, manglende betaling, eller andre tvister der kan opstå. Sørg for at have en klar aftale på plads fra starten – det beskytter begge parter.

Hvis du er endt i problemer med en håndværker, kan du se på Forbrugerrådets hjemmeside her: http://urlen.dk/2m om hvilke muligheder du har for klager, retshjælp og advokatbistand.
Spacer
Læs mere
Inviter dine venner herind!